Brev:
8 måneder pige drikker ikke nok mme
16. maj 2021
Alder:
8 mdr.
8 måneder pige drikker ikke nok mme
Kære Helen :)
Jeg har 3 børn 4, 2 og 8 måneder.
Jeg har fulgt dig siden med den første og fået nogle rigtig gode rytmer med mine 3 børn.
Jeg fik en datter d. 7 september som de første 3 måneder var meget ked af det og græd uafbrudt i 3 timer hver aften. Vi var til kranio salral terapi og til sidst lykkedes det med sut. Hun har aldrig være glad for amning eller mme, drak rigtig lidt fra hun var født hvilket efter aftale med SP og egen læge gjorde at jeg droppede amning, havde ikke nok mælk og det kunne tage 3 timer at amme.
Selv med 40ml mme kunne hun bruge 40-50 min om at drikke.
Med tiden udviklede hun den vane at hun slet ikke ville have flaske vågen eller imens det var lyst, så hun fik den når hun faldt lidt til ro med sut og derefter hjalp det og især drømme flasken var nem og give.
Da hun blev 6 måneder ville hun slet ikke have drømme måltid mere og siden er det fået fuldstændig ned af bakke.
Hun er rigtig glad for mad og har gode putte ritualer. Jeg har også reguleret skemad så hun får meget lidt men det gøre stadig ikke plads til flaske.
Siden sidste uge har det gået så ned af bakke at jeg virkelig er stresset og kan slet ikke forstå om hun udvikler sig som hun skal (har tid hos egen læge tirsdag) men har fulgt dig så længe så håber du kan hjælpe mig.
Jeg har prøvet alverdens sutteflasker, givet det i tudekop og kold som varm, skiftet erstatning. Hun gider ikke den mælk.
Jeg har så givet hende det ekstra i grød men syns slet ikke jeg når op på det mme hun dagligt skal have. Plus hun vil hellere have rigtig mad fremfor grød med mme så de to måltider hun får bruger jeg også 40 min på give bare for sikre det indhold.
Jeg har prøvet at give mindre mad for skabe plads til mælk om dagen hvilket hun slet ikke vil og resultere i hun er negativ. Så den sidste uge har jeg prøvet give mindre mad til aften så hun idet mindste får aften flasken ned hvilket hun heller ikke gider. Det samme har jeg prøvet om eftermiddagen hvor hun nægter.
Kl 05.00 100 ml mme flaske (det er maks hvad hun drikker)
07.30 vågner
08.00 grød eller wetabix med 100 ml mme i får vand (vil gerne drikke vand)
09.30 Bolle med ost eller en Ostehaps, lidt hårdkogt æg
10.00 Et par skeer frugtmos og lidt frisk frugt i hånden. Tilbydes mme på kop men nægter.
10.30 puttes
12.30 vågner
13 Grøntsagsgrød eller øllebrød på 100 ml mme vand af kop
14.00 Lidt rugbrøds hapser med smørbart pålæg (spiser to tre stykker)
15. Puttes til lur sover en halvtime til time.
16. Plejer få frugtmos og lidt frisk frugt (sidste uge taget det fra pga manglende mælk inden putning)
17 Aftens mad med os, pizza, pasta, ris osv sammen kød eller kylling blandet i lidt grøntsagsmos og ellers rigtig mad. (Også givet mindre måltid får skabe plads til mælk)
Puttes 18.45-19. Tilbydes flaske 20 og inden 21 i søvne nægter og spiser.
Hun sover hele natten uden mælk og jeg sætter alarm til 5 om morgen for at få de 100 ml i hende.
Jeg kunne godt tilbyde hende aften grød med mme i men hun er bare ikke glad for det og så skal jeg tvinge det i hende.
Hvad skal jeg gøre? Det virker til hun ikke er interesseret i flasken, men samtidig mangler hun jo mælk til udvikle sig ? Hun vejer ca 8 kg. Hun sover godt og er aktiv når hun er vågen men jeg er simpelthen så frustreret, hendes bleer plejer være våde men ikke nok våde som da hun drak mere mælk, har dagligt afføring 1-2 gange om dagen.
Håber du kan hjælpe mig lidt.
Hilsen